Sommarfix

Idag har jag träffat dr Helena Vastas! Hon är kirurg på bröstavdelningen. Huvudsakliga anledningen var för att det börjat göra ont under bröstet, och varit så i minst en vecka. Jag ringde bröstmottagningen i morse och ssk Sofia svarade då Petra har semester. Helena var på operation hela dagen men Sofia skulle se om det gick att jag kom in.

Helena tyckte allt såg fint ut men sa det att hon varit i kontakt med Inkeri för att se om hon var i tjänst - och det var hon! Så Helena ringer Inkeri och de snackar lite läkarspråk kirurger emellan. Det beslutas att de skall tömma på åtminstone 40-50 ml och jag skall ta prover för att se vitbalansen. Helena tömmer 39 ml och jag får en tid bokad i nästa vecka. Jag får en remiss till provtagningen och visar proverna på infektion skall Helena ringa och så får jag gå och hämta ut infektionshämmande. Börjar det bli en rodnad skall jag in akut och då skall jag som patient vara medveten om att de inte får gå in och tömma på sårvätska om det inte är på röntgen och att denne har erfarenhet av proteser!

Helena säger till Inkeri på telefon att "hon har inte hoppat omkring mer än vanligt" varav jag tänker - vi var på Liseberg! Så man kan ju lungt säga att jag hoppas allt går över och det bara är en svacka för annars har jag satt mig själv i skiten i samma sekund som jag satte mig Balder.

Redan nu efter tömningen känns det i alla fall bättre! Jag kan ha på mig op-bh utan att det gör ont under resårbandet. Så nu ska här vilas!

Vi fick se bilderna från starten! Helena tog fram före bilderna och konstaterade högt att jag hade haft riktigt fina bröst innan - mhm sa vi! Sedan fick vi se efterbilderna med det uppsvällda högerbröstet - shit så jag såg ut! Helena fick fråga ifall de satt in olika storlekar varav vi fick berätta att det var vätska. Sedan fanns de andra bilderna från när det skiter sig ännu mer och tillslut foton efter de tagit bort protesen. Vilken resa!
Hon sa att bilderna finns där ifall vi vill komma åt dem - najs tänkte jag!

På provtagningen fick vi träffa Oscar! Effektivt och bra gick det så jag fattade knappt att det var klart!

Ja antingen har vi varit klantiga eller så var det bara dags att tömma. Håll tummarna för det senare!
/Sara

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0
Besökstoppen