Gynekologisk undersökning

Inte visste jag när jag vaknade den morgonen att jag skulle få en ultraljudskamera uppkörd i vaginan. Jag tänkte att det var väll som när man kollar på bebisar, men det är klart, tarmar och annat ligger ju ivägen.

Det är en månad sedan jag fick svar och så ligger man där i stolen. Åsa på gynmottagningen var en trevlig kvinna som man kunde ta på allvar. Hon sa att tyvärr kan man idag inte upptäcka äggstockscancer i tid och att återigen bästa är att operera bort dem. Vanligtvis uppkommer den sortens cancer senare i livet.

Det mest positiva var att hon sa att mina minipiller Cerazette skyddar mig från cancer!

Efter att jag opererat så finns det massa hormonpiller att äta ifall jag får problem. Undra ifall man ska se det som positivt eller negativt...

Allt såg bra ut i alla fall. Äggstockarna består av många körtlar och Åsa sa att man brukar misstänka körtlar som är större än 4 cm för cancerceller, mer än dubbla storleken av mina körtlar som vi såg på ultraljudsskärmen.



/Sara

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0
Besökstoppen