BRCA-systrar där ute

Man kan lätt konstatera att Lisa och jag inte är de enda där ute! Vi är så fantastiskt många!
 
Tidningar gör reportage, tex med bloggerskaAngelica, och det produceras dokumentärer och kortfilmer (Snygga Bröst - Inspelad på Gotland och finns att köpa på Destination Gotlands färja i Informationen).
 
Jag har inte berättat om min granne, vars namn jag aldrig uppfattade så jag kunnat spara det. Men på Avdelningen E13 i sal G låg en 10 år äldre kvinna som gjort samma operation två dagar innan mig. Hon hade BRCA-2 och det var både äggstockscancer och bröstcancer med i släkten. Vi pratade om barn och att de förstår så mycket mer och att hennes brorsdöttrar frågat sin mor varför hon inte hade lika snygga tuttar som farmor? Hennes moster fick bröstcancer - överlevde och samtliga kollade sig och har gjort operationen. Hon hade vetat i 10 år och funnit tillfälle nu när barnen var tillräckligt stora.
 
Men ändå känns det som vi är ett stort mörkertal. Att när man börjar skrapa på ytan så är det en hel sjö under. Och ändå är det inte fokus på oss. Vi som med våra val i livet kan göra skillnad på liv och död, cancer eller inte cancer. Svåra val.
 
Jag är själv med i BRO (Brcf Rosa Gotland) men där pratar de bara om efter cancern. Var med på årsmöte och de frågade när jag opererats - som i när jag blev kvitt cancern. Man är med i systerheten men står ändå på sidan av. Skrev till BRO en gång och sa att de borde fokusera lite på oss också, men inget svar.
 
Har funderat länge på varför i detta föreningsstarka land det inte finns någonstans där vi med våra erfarenheter och frågor platsar. Eller ja jag tycker vi platsar i BRO men de måste ju också ha intresset. Kanske dags att infiltrera.
 
Sverige har en forskningsgrupp i alla fall: SweBCG
Amerika har en organisation - Facing our risk och Danmark som har en yahoo basead kontaktgrupp - BRCAgruppen
 
Jag måste bara tipsa om lite organisation och shopping! Fight like a Girl
T-shirtar mm med texten "Heck Yes they're Fake the Real Ones tried to Kill me"
snart ska ett ex vara mitt!
 
/Sara

Kommentarer
Postat av: Vintergata85

Hej! Jag har just startar upp en blogg om min resa i brca1. Vintergatan85.bloggplatsen.se ska läsa er blogg nu o få info om er resa! Mvh emma

2015-03-29 @ 11:42:40
Postat av: Emma

Hej! Jag hamnade in här på sidan. Har själv brca 1 och ska nu i april ta bort mina bröst!. Må väl! /Emma

Svar: Hej Emma! Välkommen till gemenskapen! /Sara
BRCAsystrar

2015-03-29 @ 14:08:06
URL: http://vintergatan85.bloggplatsen.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0
Besökstoppen