Första återbesöket efter operation

Idag fick jag träffa Ann Lindén för återbesök.
 
Hon konstaterade att rodnaden på högra bröstet har urartat något och att det troligtvis är en inflamation. Hon ritade runt rodnaden och bad mig hålla koll på utvecklingen och jag fick utskrivet antinflamatoriskt som jag ska ta tre gånger per dag (hoppas de får plats i min fina dosett).
Bröstbandet har ju tryckt ned det högra implantatet i botten fastän det är det vänsta vi vill flytta på. Ann instruerade hur bröstbandet borde sitta för att arbeta mest med vänsta implantatet och skona det högra så mycket som möjligt. Jag kan börja lätta på det när jag sitter och tillslut efter två veckor från op även sova utan.
Jag använder ingen sportbh än men det verkar få vänta.
 
Ann bytte tejpen på mig och sa att jag borde göra så en gång i veckan - nästa gång är på ytterligare ett återbesök som hon först tyckte var onödig men när hon väl fick kika på mig sa hon att det får vara kvar men att sjuksköterskorna på bröstmottagningen i Visby har erfarenhet av att titta på bröst som dessa. Känns bra att kunna kontakta bröstmot i Visby om det är funderingar.
 
Jag bad att få ut en kopia på operations berättelsen!
Jag har genomgått en profylaktisk subcutan mastektomi och rekonstruktion med ADM och permanenta implantat. De har tagit ut 365 g bröstkörtlar från vänstra och 390 g från det högra. Detta har ersatts med gelé implantat med volymen 390 cc (alltså 390 cubic-centimeter alltså 390 ml). De har satt in 10x15 cm SurgiMend på varje sida.
Språket som används är ju fantastiskt (obegripligt) men jag förstår andemeningen om vad de har gjort i alla fall!
 
Jag får i mig 4000 mg alvedon och 1000 mg naproxen och skall nu även äta 900 mg Dalacin dagligen. ALLA med biverkningar rörande tarmsystemet, tack för den. Är ganska svullen om buken därför. Dalacin stod även kunde påverka p-piller så jag ska kontakta apoteket angående kombinationen Cerazette och Dalacin.
 
Igår duschade jag på rikigt för första gången! Att få varmt vatten rinnande över kroppen är verkligen underskattat! Duschade halvdant dagen efter hemkomsten då dränage såren under vänster bröst hade läckt lite. Dvs Max skrubbade rygg och armar med en våt handduk och så tog vi naveln och nedåt med tvål och rinnande vatten. Men igår stod hela jag i duschen! Innan duschen tog jag bort förbanden på dränange såren och försökte få bort klisterrester med alsolsprit.
 
Det är sådana kontraster att bearbeta hud med och utan känsel i... precis under bysten har jag känsel men ju längre in på brösten man vandrar desto mindre känsel. Kände knappt när Ann bytte tejpen. Man är liksom medveten om att någon är där och drar bort något men utan den svidande dragande känslan som man får när tejp tas bort från hud.
 
I helgen har jag haft besök av systrarna och kusin Sven med familj. Storasyster Emma har en 2 mån bebis som jag ville men inte kunde bära omkring på. Vilket mer understryker att det är bäst att göra operationen innan man får barn.
 
I och med inflammationen så börjar jag finna mig mer i att stanna hemma längre än tänkt. Känns som att man sviker men å andra sidan så viste jag inte hur många veckor jag skulle vara borta och kunde inte ge något slutgiltigt besked till någon. Så det är morgondagens arbete att ringa runt och medela bortavaro minst en vecka till.
 
/Sara

Kommentarer
Postat av: Pappsen

Efter att ha läst hela denna blogg till dags dato kan jag bara säga en sak. Jag älskar mina döttrar alla tre lika mycket för att de blivit starka och självständiga kvinnor trots min "hjälp" och allt vi gått igenom.
Kraaaaaaaaaaaaaaaaaaaam

2014-03-03 @ 15:32:57

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0
Besökstoppen