P1 serie om bröstcancer

Jag tipsar er att lyssna på detta avsnitt från Tendens - Rädsla för knölen - Bröstcancer en folksjukdom. Det är del 3 i en serie i tre delar.
 
Per Hall pratar om högre riskfaktorer
1. Genetiskt
2. Mammografiska tätheten
3. Inget barnafödande och P-piller, levnadsvanor
 
Mammografiska tätheten handlar om hur mycket bröstkörtlar i täthet man har. Hade jag inte haft en gen hade jag fortfarande haft en hög risk då min täthet var ett fakto.
 
Per Hall pratar även om hur man kan skydda sig genom mycket fysisk aktivitet och få barn tidigt (innan 20) och många barn. Givetvis säger han också att alla inte kan få barn i tidig ålder, kariärmässigt, och det finns en anledning att bröstcencerfallen har ökat med 4% då vi föder barn i allt senare ålder.

Det är bra att man börjar prata om förebyggande insatser! Att kvinnorna redan vid första mammografi besöket kan få sin riskanalys för bröstcancer!

/Sara

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0
Besökstoppen