Op 1.5

Så blev klockan 13:30 och det var dags att förbereda flytten till op avdelningen. Känner mig allmänt yr och omtöcknad tack vare fastan.
Inkeri och Elisabeth kommer in och Inkeri målar på mig och verkar väldigt nöjd med sitt ett år gamla verk! Vänstra bröstet har visst satt sig riktigt bra!

Sedan rullas jag iväg! Uppe på op får jag vänta en halvtimma på att rulla in i op salen och jag blir försedd med en filt under tiden då det är lite kyligt.
Några kända ansikten från Gotlands körvärld svischar förbi. Vi tittar lite igenkännande på varandra men har lite svårt att placera oss - jag i op kläder de i op outfit. De flesta "professionella" korister jobbar nämligen på lasarettet!
Alla sköterskor är så mysiga och jag känner mig riktigt omhändertagen!
- du ser pigg ut!
Att jag alltid lyckas se pigg ut trots fasta och annat!
Tillslut rullas jag iväg till op och jag får byta halvvägs dit från säng till op bänk. Jag får visa min vighet genom att sätta mig på op bänken som nog är höjd till en meter.
Väl inne i op salen får jag benen omstoppade så de ligger lite i högläge. Lite mera pyssel och det är dags att säga godnatt.

Jag väcks vid halv fyra, fyra. Smärtan är  närmast som jag mins den sist men den är koncentrerad till högra sidan. Jag skakar som ett asplöv trots värmefilten jag har närmast kroppen. Framförallt är jag kissnödig men det är inget jag kan göra något åt - knappt vaken och i smärtor. Jag får morfin och kan somna bort ett tag. När jag vaknar igen av att de tar min puls skakar jag fortfarande och smärtan håller i sig så jag får mer morfin.
Halv sex börjar jag kvickna till. Jag har det varmt och ombäddat och det är så att jag svettas lite! Så skönt! Med en fantastisk utsikt över St Gertrud och kakelugnen ligger jag och piggar upp mig. Jag får sockerdropp (hurra!) och börjar känna att jag snart kan inta vätska och framförallt gå på toa!
Två sköterskor tar mig till toaletten. Jag får även byta skjorta då min var fuktig och framförallt få på ett bröstband.

Jag har två tuttar!!! Inkeri har fyllt upp så de är lika stora! Mitt stackars russin till bröstvårta har ett litet veck kvar som gör att det glatt pekar uppåt!

Bröstbandet sitter åt lite grann men det ska det ju göra. Jag har ett dränage och Inkeri snittade upp ärret så jag har omslag utefter bröstsilluetten.
Sköterskorna rullar tillbaka mig och jag får ett glas vatten och ett glas proviva mango - fantastiskt gott!!!
Sedan bär det av ned till avdelningen.


Uppgraderas till ett mer västligt rum. Med fin utsikt norrut mot Tott hotell.

Jag skall få mat! Men de som lagt undan mat snålade så sköterskan Ewa skickade med en extra smörgås. Jag får order om att säga till när jag skall upp första gången så någon är där. Tillslut får jag min mobil och kan ringa runt och tala om att jag lever!
Lydig patient som jag är kallar jag på sköterska för att få bevakning när jag reser på mig. Sjuksköterskan ber mig ta det försiktig så jag inte skall svimma.

Helekopterplattan är precis utanför och går jag fram till fönstret möter detta min syn.


Man kan ha det sämre!
Besökstiden har hunnit gått ut så Max får komma i morgon! Jag har beställt taxi med Pärlan!

Ssk Ewa kommer in och tar min puls och saturation (hur mycket syre mitt blod tar upp, den lilla nypan man får på fingret) och hon gör klart för mig att jag är ett praktexempel och uppenbarligen vältränad! 99% saturation och en mycket bra puls!
Känns bra för en tjej som inte kunnat träna ordentligt detta året och fått 8 kilo på kroppen sen hon började resan!
Jag blir av med droppet och får piller för natten!

Det känns märkligt att allt är så centrerat till högra sidan. Jag har lite ont i högra skuldran så jag tror jag haft  armen knasigt under op. Att porten sitter i höger armveck gör det inte bättre!
Nåväl!

I morgon får jag träffa Inkeri! Så ska vi få  höra vad hon hittat på och vad jag har att förhålla mig till. Det är ganska mycket vätska i dränet men det är mörkt i alla fall! Ska bli mest spännande att se hur länge jag får ligga här - jag har inte brottom precis.

/Sara

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0
Besökstoppen