Att kissa och för tidigt klimakterie - D-day för äggstockarna

Nu har jag genomgått min ovariektomi som det heter på kirurgiska!

Så kirurgen gav mig inga restriktioner post op! Detta utnyttjar jag till fullo nu när jag ska kissa - vet ni hur svårt det är att kissa när man opererat nära blåsan och haft kateter? Jättesvårt!
Felet blir när det sätter sig i huvet. Jag hade en taktik - gå hela korridoren fram och tillbaka och sedan sucka och trycka mot blåsan. Det fungerade jättebra (som i det kom 50-100 ml i små omgångar av potentiellt 350-500) tills det inte fungerade längre… som jag längtar efter att få tömma blåsan i ett svep!

Nåväl den här posten ska inte bara handla om dessa svårigheter utan annat som kirurgen pratade med mig om innan operationen:
Så när jag nu tog ut äggstockarna så försvann min sista viktiga hormon-bildar-organ. Det betyder att jag nu gått in i klimakteriet. Jag läste på 1177 om klimakteriet och klimakteriebesvär innan operationen. Jag hittade också en länk (vilken jag såklart inte hittar nu) som tog upp olika läkemedel där Prionelle (det kombinerade p-pillret jag tagit) togs upp som ett bra alternativ då den innehåller alla hormon och annars hormonspiral (då den sitter i livmodern gör den nytta direkt) med något östrogentillägg.
Kirurgen sa dock att Prionelle har en för hög dos och rekommenderade östeogen-gel/plåster (mindre risk för blodpropp) och antingen gulkroppshormon-behandling var annan var tredje månad (för att få mens) eller hormonspiral. Det är nämligen så att om jag inte får tillräckligt med hormon så har jag risk att utveckla livmodercancer istället. Men uteblivet hormon ger också benskörhet och hjärt/kärl-sjukdomar.
Kirurgen märkte att jag knappt något viste och sa att det var illa att ingen pratat med mig om valen efter op men det ska vi ta i morgon. Inför bröstoperationen var jag förberedd för allt! Nu finns det luckor som fylls i eftersom.

Kirurgen påminde också att även ifall äggstockarna är uttagna så finns dessa celler lite var stans i buken. Jag har alltså reducerat min risk för bröst och äggstockscancer likt kvinnor utan BRCA-1. För det finns troligtvis ett par bröstceller i brösten med.

Kirurgen sa i alla fall att jag ska sluta ta prionelle och att om jag väljer hormonspiralen kan den lätt sättas i innan jag lämnar Gbg.
Jag såg ju fram emot att inte ta piller (tills jag kom på att jag var tvungen att ta piller) så hormonspiral och plåster verkar ju som en grej!


Sara skrev

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0
Besökstoppen