Hormoner och utskrivning - post ovariektomi

Kirurgen (Mathias Pålsson) berättade att för en 50-åring i klimakteriet är 50 mikrogram östrogen lämpligt. Jag är ju dock yngre så jag kanske behöver mer. Vad bestämmer det då? Jo! Klimakteriebesvär!
Vi beslöt, då jag svarat bra, dvs inte haft blödningar, med minipillret cerazette, att tillslut sätta in en hormonspiral vid nästa återbesök. Men tills dess ska jag endast ta östrogen och ta en gulkropps-dos i fjorton dagar inför återbesöket så att jag har haft en blödning.
Östrogendosen tar jag via plåster på höftområdet. Jag ska börja på 50 och sedan öka med 25 (halvt plåster) ifall jag får klimakteriebesvär. Plåstret sitter i flera dagar.
Jag hoppas att min hud gillar plåsterbytena! Annars finns det spray som sprayas på underarmen.

Så varför inte prionelle?
Prionelle innehåller det syntetiska östrogenet Etinylestradiol 150 mikrogram och det syntetiska progesteronet (gulkroppshormonet)  Levonorgestrel 30 mikrogram. Det är alltså en trippel dos av vad jag förmodligen minst behöver av östrogen. Därför innebär det större risker för blodpropp och utvecklande av cancer.

Östrogenpreparat
Estradot heter plåstret jag ska ta och det har det syntetiska östrogenet Estradiolhemihydrat.
Varför ska jag ta det utanpå kroppen? För att skydda lever och njurar!

Preparat med Gulkroppshormon (progesteron)
Cerazette innehåller 75 mikrogram av gestagenet  Desogestrel, ett syntetiskt progesteron. Det var mitt första preventivmedel och jag hade det tills jag träffade experten och vi bytte till Prionelle.
Provera, som jag ska ta till min 14 dagar kur, har 10 milligram av det syntetiska progesteronet  Medroxiprogesteronacetat. Så det blir en superdos!
Hormonspiralen heter Mirena och ger 20 mikrogram Levonorgestrel per dygn och sitter i maximalt 5 år. Det är alltså 10 mikrogram  mindre än Prionelle. Det positiva är att spiralen sitter där hormonet behövs - i livmodern.

Så jag ser fram emot att leva som jag levt utan blödningar med en kropp som inte kalkar ur eller kloggar igen och att mitt intag av hormoner hamnar där det ska utan omvägar!

Då kanske det är någon som funderar över naturliga hormon istället för syntetiska. Jag hittade en länk här om dagen som jag heller inte hittar med mobilen. Jag ska kolla i min dators historik sen… någon sida hävdade att övervikt var positivt då östrogen tillverkas i fettet eller så.
Jag kände där och då att jag har levt på syntetiskt hormon så länge att jag inte känner att det spelar någon roll. Men jag kan via kosten bättra på mitt intag av hormon och annars så gäller väll det att ha en sund kropp!


Nu sitter jag och väntar på att bli hämtad. Ska hinna ner till apoteket först också.

Att kunna kissa som vanligt är en fröjd som jag uppnådde sent inatt, men jag har inte kissnödighetskänslan än. Jag funderade över det och kom fram till att jag kände mig kissnödig efter op när jag var pumpad med morfin och annat. Nu ligger värken från operationen i vägen likt en dimma så jag går på sunt förnuft helt enkelt.



Sara skrev

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0
Besökstoppen